Conferència Els llibres de natura i senderisme del Maresme, 20 d'abril
7è Curset de Ratafia d'Argentona. 16 de juny
XIX Trobada dels Amics del Castell de Burriac, 10 de juny de 2018
32è Viatge. Provença de les Lavandes i els Girasols, el 6,7 i 8 de juliol. Oberta llista d'espera.
33è. Viatge. Islàndia, terra de foc i gel. Juliol 2018. Oberta llista d'espera.
34è. Viatge. Romania, l'Europa més original, agost 2018. Oberta llista d'espera.
35è. Viatge. Les Landes i Burdeus (França). Pont de l'1 (1,2,3 i 4) de novembre de 2018. Queden 26 places.

Més activitats a l'AGENDA DE NATURA, al lateral dret d'aquesta pàgina. Recordeu que si voleu rebre les nostres activitats, envieu-nos un mail amb el vostre nom a naturamaresme@gmail.com o enviar-nos un sms al 629 040 295, i les rebereu per sm

dimecres, 4 de gener de 2012

Les imatges digitals del Maresme permeten observar amb claretat l'impacte dels ports sobre les platges


Mataró. Platja del Varador, Port i Platjeta de Pekin
L'impacte dels ports sobre les platges del Maresme és fa molt evident a les imatges aèrees que presenta Google Maps dels municipis d'Arenys de Mar, Sant Andreu de Llavaneres, Mataró, Cabrera de Mar, Premià de Mar i el Masnou. Concretament, observem que es formen platges de grans dimensions a ponent (fletxa verda), i desapareixen totalment les platges de llevant (fletxa vermella), creant-se una línea costanera molt fràgil, que cal protegir amb grans escolleres, per evitar que s'afecti el pas del tren i dels serveis, com el clavegueram. Això demostra com els ports fan de "barrera" pel moviment natural de la sorra de les nostres platges, de llevant a ponent,  afectant greument l'autoregeneració de les platges.

Mataró, per exemple, presenta una gran platja a llevant, la del Varador, i a l'altre costat del port, nomès es conserva una mica de platja protegida per la pròpia instal.lació portuària, i a partir d'aquí, comença un territori sense sorra, entre els termes de Mataró, Cabrera de Mar i Vilassar de Mar, on les onades arriben a pocs metres de la via del tren, i en cas de forts temporals, fins arriben a tallar el servei.

Els ports, doncs, han de ser actors de primer ordre per trobar solucions pel manteniment i conservació de les platges sostenibles ambientalment i econòmica.